mandag 31. august 2009

Lesestrategier

Ved å jobbe med oppgave 1-3 har jeg lært en del om lesestrategier. Jeg har lært og forstått at det finnes flere måter å lese tekster på , og med dette kan man lære seg stoffet mye bedre enn man har vært vant til fra før. Skulle ønske dette var noe av det første stoffet vi hadde gått igjennom i norsk på ungdomskolen,for det tror jeg hadde resultert i at flere elever hadde endret lese- eller puggevanene sine, og dermed muligens fått bedre utfall på prøver og tester.

Jeg tror måten jeg heretter kommer til å lese på er å først skumlese teksten, det vil si at jeg bare leser fort igjennom teksten, for å få en idé om hva den handler om, deretter kommer jeg til å bruke nærlesing for å få lest teksten grundig og for å få en god forståelse av teksten. Jeg kommer til å skrive notater og personlige reaksjoner underveis når jeg leser, som gjør at etterarbeidet blir mye lettere å gjøre. Måten jeg leser på kommer også selfølgelig ann på hvilken sjanger jeg skal lese. Om det er en læreboktekst, så kommer jeg til å bruke flere leseteknikker, som reflekterende lesing,skumlesing,nærlesing osv. Er det et essay eller en artikkel kommer jeg antakeligvis til å bruke nærlesing og reflekterende lesing fordi jeg kommer mest sannsynelig til å reagere på innholdet i teksten, siden det er noen andre sine meninger om diverse. Hvis jeg skal lese skjønnlitteratur kommer jeg nok bare til å bruke nærlesing.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar